زمان برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۴ اعلام شد تلاش‌های ماندگار استاد باقرزاده در توسعه دانشگاه فردوسی و رفاه دانشجویان اختصاص ۲.۲ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام سیستان و بلوچستان آخرین اخبار از تأثیر معدل در کنکور توصیه‌هایی برای محافظت در برابر آلودگی هوا واژگونی خودرو در بولوار وکیل‌آباد مشهد بدون مصدوم و محبوس تنها نشانه پوکی استخوان «شکستگی» است ستاد حقوق بشر به تصویب قطعنامه پیشنهادی کانادا علیه ایران اعتراض کرد اختلافات مالی بین ۳ دوست در تهران منجر به قتل شد شمارش معکوس برای روشن‌شدن تنور نانوایی در محله عمار یاسر مشهد اعترافات مردی که همسرش را با کلنگ در مشهد به قتل رساند + عکس پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه، یکم آذر ۱۴۰۳) | تداوم بارش باران در غالب نقاط استان نگرانی وزیر بهداشت از روند نزولی زادوولد در کشور | ثبت کمتر از یک میلیون تولد در سال ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی فعلاً بیمه تکمیلی ندارند! (یکم آذر ۱۴۰۳) | لطفاً بیمار نشوید انجام ۱۵۰۰ عمل جراحی برای مجروحان حادثه لبنان در ایران تأکید معاون وزیر نیرو بر ضرورت اعمال مدیریت مصرف آب در مشهد افزایش مرگ‌ومیر ناشی از «هاری» در ایران کمبود برخی تجهیزات پزشکی در مشهد که حیات بیمار را به خطر می ‎اندازد ظفرقندی: موافق درمان رایگان سالمندان بالای ۶۵ سال نیستم رمزگشایی از صد‌ها پرونده سرقت در روزهای اخیر | دستگیری ۳۴۱ سارق، کلاهبردار و مالخر اهمیت سرمایه‌گذاری در تحقیقات و فناوری برای رشد علمی ایران| چرا جایگاه علمی‌مان را از دست دادیم؟ ثبت‌نام وام شهریه دانشجویان آغاز شد (یکم آذر ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: زیرساخت افزایش ظرفیت پزشکی مهیا نشده است | توضیحات آقای وزیر برای جلوگیری از مهاجرت واکنش کمیسیون اجتماعی مجلس به ابطال بخش غیرقانونی آیین‌نامه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اشراف اطلاعاتی، زیرساخت فرایند موفقیت‌های عملیات انتظامی و توسعه امنیت اجتماعی است زمین لرزه نسبتا شدید در برازجان استان بوشهر (یکم آذر ۱۴۰۳) تأثیر قابل‌توجه ارتباط با دوستان بر بهبود سلامت روان ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز دوشنبه (۵ آذر ۱۴۰۳) کاهش افسردگی با خوردن ماهی برخی دارو‌های دیابت می‌توانند آسم را مهار کنند
سرخط خبرها

وضعیت نگران کننده تصادف با عابران پیاده | سواره از پیاده خبر ندارد

  • کد خبر: ۱۵۹۹۵۰
  • ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
وضعیت نگران کننده تصادف با عابران پیاده | سواره از پیاده خبر ندارد
درباره وضعیت نگران کننده تصادف با عابران پیاده که نیمی از تصادف‌های شهر را به خود اختصاص داده است

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که سالانه بیش از ۲۷۰ هزار عابر پیاده در سراسر دنیا جانشان را در تصادفات از دست می‌دهند که سهم این کاربران ترافیکی در برخی کشور‌ها تا ۶۰ درصد می‌رسد. در کشور ما تصادف دومین علت مرگ ومیر به شمار می‌رود، درحالی که سوانح رانندگی در جهان، نهمین عامل مرگ ومیر شناخته می‌شود.

به گفته کارشناسان حوزه ترافیک، بروز سوانح رانندگی و صدمه دیدن عابر پیاده، فقط موضوعی شخصی نیست، بلکه تبعات اجتماعی گسترده‌ای دارد. جدا از هزینه‌های روانی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی، تصادفات رانندگی هزینه‌ای به اندازه ۱تا ۲ درصد تولید ناخالص ملی را در پی دارند.

در اولین گام توجه به خط کشی‌های ساده کف خیابان تا حد زیادی می‌تواند از بروز تصادف‌های مرتبط با عابران پیاده بکاهد. عابر پیاده با احترام به حقوق فردی خود و با عبور از روی خط کشی مخصوص عابر پیاده، به راننده وسایل نقلیه آموزش می‌دهد که پشت خط توقف کند. به گفته سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی، عملکرد صحیح عابران پیاده در کنار رعایت قوانین از سوی رانندگان وسایل نقلیه می‌تواند احتمال وقوع حوادث رانندگی را بسیار کم کند.

تخلف‌های مهم رانندگان

  • استفاده از موبایل
  • صحبت با سرنشینان خودرو
  • سرعت زیاد
  • حواس پرتی
  • به علت گوش دادن به موسیقی
  • عجله و شتاب زدگی
  • موانع دید در تقاطع‌ها

مردان، پیشرو در مرگ

مطالعات نشان داده است که نرخ مرگ ومیر مرد‌ها در حوادث ترافیکی بیشتر است. زیرا خانم‌ها محتاط‌تر هستند (عبور از پل هوایی، زیرگذر‌های عابران پیاده و خط کشی خیابان) و زمان بیشتری را صرف انتظار برای عبور از عرض خیابان می‌کنند.
زنان پیش از عبور از عرض خیابان، ۲۷ درصد بیشتر از مردان منتظر می‌مانند.

تخلف‌های مهم عابران پیاده

  • بی توجهی به خط کشی عابر پیاده
  • استفاده نکردن از پل عابر پیاده
  • بی توجهی به چراغ قرمز خیابان
  • ورود ناگهانی به سواره رو

عوامل مؤثر در وقوع سانحه

  • بی توجهی رانندگان
  • اشتباهات عابران پیاده
  • ایراد‌های ایمنی خیابان‌ها و تقاطع‌ها
  • پایین بودن سطح ایمنی خودرو‌ها

خطر گرگ و میش

سفر‌های شبانه یکی از عوامل خطرساز برای عابران پیاده است. هوای گرگ ومیش و اولین و آخرین ساعات تاریکی، عابران پیاده را بیشتر در معرض خطر برخورد قرار می‌دهد. زیرا در این زمان دید راننده وسیله نقلیه کمتر است.

حواسمان به کودکان باشد

کودکان نیاز فطری به حرکت، دویدن و پریدن دارند و این حرکات غریزی و فطری، خطر بالقوه تصادف را در ترافیک برای آن‌ها افزایش می‌دهد. واجب است به برخی نکات توجه ویژه داشته باشیم:

  • کودکان به نسبت بزرگ سالان، توانایی تشخیص فاصله و سرعت را ندارند.
  • به علت ترس ناگهانی و وحشت، حتی هنگامی که کودکان به اطراف خود توجه می‌کنند، نمی‌توانند واکنش مناسبی داشته باشند.
  • کودکان تا پیش از سن شانزده سالگی توانایی تغییر میدان دید نزدیک به دور را به صورت کامل ندارند.
  • بیشتر کودکان متوجه مشکل دید راننده به علت کوتاهی قدشان نیستند، به خصوص هنگام خروج از پشت ماشینی که پارک شده است.
  • خیابان‌های ایمن‌تر را برای آموزش کودکان انتخاب کنید.
  • بهترین زمان آموزش‌های ترافیکی تا پیش از ۱۰ سالگی است. به عنوان نمونه به آن‌ها یادآور شوید:
  • شب‌ها لباس روشن بپوشند.
  • آن‌ها را با مفهوم علائم و تابلو‌ها آشنا کنید.
  • بهتر است آموزش‌ها در قالب بازی باشد. به عنوان نمونه، با یک ماشین اسباب بازی خیابان و خطراتش را فضاسازی کنید.
  • کودکان را با نقاط کور و رفتار‌های خطرناک آشنا کنید.
  • فراموش نکنید که پدر و مادر اولین و بهترین معلم فرزندان هستند و از رفتار‌های آن‌ها الگوبرداری می‌شود.

قابل توجه عابران پیاده

برابر ماده ۲۶ قانون جرائم راهنمایی ورانندگی، در راه‌هایی که برای عبور عابران پیاده، علائم، تجهیزات و مسیر‌های ویژه اختصاص داده شده است، عابران مکلف اند هنگام عبور از عرض یا طول سواره رو باتوجه به علائم راهنمایی ورانندگی نصب شده در محل، از نقاط خط کشی شده، گذرگاه‌های غیرهم سطح و مسیر‌های ویژه استفاده کنند. هرگاه عابران به این تکلیف عمل نکنند، درصورت تصادف با وسیله نقلیه، راننده مشروط به اینکه همه مقررات را رعایت کرده باشد و قادر به کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارت مادی و بدنی نباشد، مسئولیتی نخواهد داشت.

دو اشتباه رایج هنگام عبور از خط عابر پیاده

۱- عبور مورب از خط عابر پیاده
کاهش زمان عبور از خیابان، خطر سانحه را کاهش می‌دهد و کوتاه‌ترین مسیر برای عبور از خیابان، مسیر مستقیم است. عبور مورب از روی خطوط عابر پیاده احتمال تصادف را افزایش می‌دهد. زیرا زمان بیشتری در خیابان خواهید بود.

۲- عبور از کنار خط عابر پیاده
برخی عابران دقت کافی را هنگام عبور از خط عابر پیاده ندارند و به جای عبور از روی آن، از کنار آن عبور می‌کنند.

عوامل خطرساز برای عابران پیاده

۱- راننده وسیله نقلیه
سرعت وسایل نقلیه، تمرکزنداشتن راننده، رفتار‌های غیرایمن و...

۲- زیرساخت‌ها
ایمن نبودن محل عبور عابر پیاده، دردسترس نبودن تقاطع ها، نبود روشنایی در راه ها، کمبود و نبودعلائم راهنمایی و...

۳- عابر پیاده
عبور از مکان‌های نامناسب، عبور از موانع، رنگ تیره لباس، عوامل برهم زننده تمرکز، تجهیزات همراه و ...

فوری و فوتی

  • پیش از خط عابر پیاده توقف کنید.
  • از سبقت گرفتن در نزدیکی خطوط عابر پیاده پرهیز کنید.
  • سرعت مجاز را در هر خیابان فراموش نکنید.
  • هنگام گردش در تقاطع ها، مراقب عابران باشید.

سواره از پیاده خبر ندارد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->