سازمان ملل متحد اعلام کرده است که سالانه بیش از ۲۷۰ هزار عابر پیاده در سراسر دنیا جانشان را در تصادفات از دست میدهند که سهم این کاربران ترافیکی در برخی کشورها تا ۶۰ درصد میرسد. در کشور ما تصادف دومین علت مرگ ومیر به شمار میرود، درحالی که سوانح رانندگی در جهان، نهمین عامل مرگ ومیر شناخته میشود.
به گفته کارشناسان حوزه ترافیک، بروز سوانح رانندگی و صدمه دیدن عابر پیاده، فقط موضوعی شخصی نیست، بلکه تبعات اجتماعی گستردهای دارد. جدا از هزینههای روانی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی، تصادفات رانندگی هزینهای به اندازه ۱تا ۲ درصد تولید ناخالص ملی را در پی دارند.
در اولین گام توجه به خط کشیهای ساده کف خیابان تا حد زیادی میتواند از بروز تصادفهای مرتبط با عابران پیاده بکاهد. عابر پیاده با احترام به حقوق فردی خود و با عبور از روی خط کشی مخصوص عابر پیاده، به راننده وسایل نقلیه آموزش میدهد که پشت خط توقف کند. به گفته سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی، عملکرد صحیح عابران پیاده در کنار رعایت قوانین از سوی رانندگان وسایل نقلیه میتواند احتمال وقوع حوادث رانندگی را بسیار کم کند.
مطالعات نشان داده است که نرخ مرگ ومیر مردها در حوادث ترافیکی بیشتر است. زیرا خانمها محتاطتر هستند (عبور از پل هوایی، زیرگذرهای عابران پیاده و خط کشی خیابان) و زمان بیشتری را صرف انتظار برای عبور از عرض خیابان میکنند.
زنان پیش از عبور از عرض خیابان، ۲۷ درصد بیشتر از مردان منتظر میمانند.
سفرهای شبانه یکی از عوامل خطرساز برای عابران پیاده است. هوای گرگ ومیش و اولین و آخرین ساعات تاریکی، عابران پیاده را بیشتر در معرض خطر برخورد قرار میدهد. زیرا در این زمان دید راننده وسیله نقلیه کمتر است.
کودکان نیاز فطری به حرکت، دویدن و پریدن دارند و این حرکات غریزی و فطری، خطر بالقوه تصادف را در ترافیک برای آنها افزایش میدهد. واجب است به برخی نکات توجه ویژه داشته باشیم:
برابر ماده ۲۶ قانون جرائم راهنمایی ورانندگی، در راههایی که برای عبور عابران پیاده، علائم، تجهیزات و مسیرهای ویژه اختصاص داده شده است، عابران مکلف اند هنگام عبور از عرض یا طول سواره رو باتوجه به علائم راهنمایی ورانندگی نصب شده در محل، از نقاط خط کشی شده، گذرگاههای غیرهم سطح و مسیرهای ویژه استفاده کنند. هرگاه عابران به این تکلیف عمل نکنند، درصورت تصادف با وسیله نقلیه، راننده مشروط به اینکه همه مقررات را رعایت کرده باشد و قادر به کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارت مادی و بدنی نباشد، مسئولیتی نخواهد داشت.
۱- عبور مورب از خط عابر پیاده
کاهش زمان عبور از خیابان، خطر سانحه را کاهش میدهد و کوتاهترین مسیر برای عبور از خیابان، مسیر مستقیم است. عبور مورب از روی خطوط عابر پیاده احتمال تصادف را افزایش میدهد. زیرا زمان بیشتری در خیابان خواهید بود.
۲- عبور از کنار خط عابر پیاده
برخی عابران دقت کافی را هنگام عبور از خط عابر پیاده ندارند و به جای عبور از روی آن، از کنار آن عبور میکنند.
۱- راننده وسیله نقلیه
سرعت وسایل نقلیه، تمرکزنداشتن راننده، رفتارهای غیرایمن و...
۲- زیرساختها
ایمن نبودن محل عبور عابر پیاده، دردسترس نبودن تقاطع ها، نبود روشنایی در راه ها، کمبود و نبودعلائم راهنمایی و...
۳- عابر پیاده
عبور از مکانهای نامناسب، عبور از موانع، رنگ تیره لباس، عوامل برهم زننده تمرکز، تجهیزات همراه و ...