خوراکی‌هایی که به طور طبیعی کلسترول بد را کاهش می‌دهند دشمن خاموش سلامت دهان وزارت بهداشت: آمپول‌های چاقی نباید برای همه افراد تجویز شود مراقب ترکیبات پنهان در بستنی‌های غیر مجاز باشید ابلاغ ماده واحده اصلاح و تکمیل جذب در آموزش و پرورش توسط رئیس جمهور کشف محموله گوسفند قاچاق در کاشمر (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) ۵۰ هزار میلیارد ریال سود به اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان تخصیص یافت شایعه تخریب کُنارصندل تکذیب شد صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در خراسان رضوی در پی پیش‌بینی بارش‌های رگباری (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) رنج بسیار بازنشستگان برای دارو و درمان | شرکت‌های دارویی شستا حتی به تأمین اجتماعی دارو نمی‌دهند! ۵ رشته جدید به رشته‌های کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی مشهد افزوده شد بسته پذیرایی از مسافران کودک در هواپیما تلفات فُک‌های خزری افزایش یافت تاریخ واریز حقوق خردادماه ۱۴۰۴ بازنشستگان تأمین‌اجتماعی مشخص شد ذرات پلاستیک چگونه وارد سالاد ما می‌شوند؟ بهترین راهکار برای دفع پشه مبلغ کمک هزینه ازدواج از سوی تأمین اجتماعی چقدر است؟ | شرط برخورداری از کمک هزینه ازدواج پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (سه‌شنبه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | دمای مشهد به ۳۵ درجه خواهد رسید هشدار تأمین اجتماعی در خصوص کلاهبرداری از پزشکان و درمانگران استفاده از هوش مصنوعی برای توانمندسازی دانش‌آموزان استثنایی هشدار پلیس فتا در خصوص شیوه‌های جدید کلاهبرداری با پیامک قطع یارانه تدبیر جدید آموزش و پرورش برای توانمندسازی دبیران و دانش‌آموزان در سامانه شاد افزایش حق پرستاری معلولان ضایعه‌نخاعی شدید و خیلی‌شدید طرح جدید کشوری به‌مناسبت روز محیط زیست تغییرات ضدکارگری در آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور | بازنشستگی، در هاله‌ای از ابهام آخرین جزئیات آتش‌سوزی جنگل گلستان | آتش فعال وجود ندارد (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) تسهیلات رفاهی برای بازنشستگان تأمین‌اجتماعی | از وا‎م‌های ۵۰ میلیون تومانی تا سفر‌های زیارتی برگه‌های امتحان نهایی توسط ۲ مصحح مجزا تصحیح می‌شود تمام کسورات اردیبهشت‌ماه بازنشستگان کشوری پرداخت شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

وضعیت نگران کننده تصادف با عابران پیاده | سواره از پیاده خبر ندارد

  • کد خبر: ۱۵۹۹۵۰
  • ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
وضعیت نگران کننده تصادف با عابران پیاده | سواره از پیاده خبر ندارد
درباره وضعیت نگران کننده تصادف با عابران پیاده که نیمی از تصادف‌های شهر را به خود اختصاص داده است

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که سالانه بیش از ۲۷۰ هزار عابر پیاده در سراسر دنیا جانشان را در تصادفات از دست می‌دهند که سهم این کاربران ترافیکی در برخی کشور‌ها تا ۶۰ درصد می‌رسد. در کشور ما تصادف دومین علت مرگ ومیر به شمار می‌رود، درحالی که سوانح رانندگی در جهان، نهمین عامل مرگ ومیر شناخته می‌شود.

به گفته کارشناسان حوزه ترافیک، بروز سوانح رانندگی و صدمه دیدن عابر پیاده، فقط موضوعی شخصی نیست، بلکه تبعات اجتماعی گسترده‌ای دارد. جدا از هزینه‌های روانی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی، تصادفات رانندگی هزینه‌ای به اندازه ۱تا ۲ درصد تولید ناخالص ملی را در پی دارند.

در اولین گام توجه به خط کشی‌های ساده کف خیابان تا حد زیادی می‌تواند از بروز تصادف‌های مرتبط با عابران پیاده بکاهد. عابر پیاده با احترام به حقوق فردی خود و با عبور از روی خط کشی مخصوص عابر پیاده، به راننده وسایل نقلیه آموزش می‌دهد که پشت خط توقف کند. به گفته سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی، عملکرد صحیح عابران پیاده در کنار رعایت قوانین از سوی رانندگان وسایل نقلیه می‌تواند احتمال وقوع حوادث رانندگی را بسیار کم کند.

تخلف‌های مهم رانندگان

  • استفاده از موبایل
  • صحبت با سرنشینان خودرو
  • سرعت زیاد
  • حواس پرتی
  • به علت گوش دادن به موسیقی
  • عجله و شتاب زدگی
  • موانع دید در تقاطع‌ها

مردان، پیشرو در مرگ

مطالعات نشان داده است که نرخ مرگ ومیر مرد‌ها در حوادث ترافیکی بیشتر است. زیرا خانم‌ها محتاط‌تر هستند (عبور از پل هوایی، زیرگذر‌های عابران پیاده و خط کشی خیابان) و زمان بیشتری را صرف انتظار برای عبور از عرض خیابان می‌کنند.
زنان پیش از عبور از عرض خیابان، ۲۷ درصد بیشتر از مردان منتظر می‌مانند.

تخلف‌های مهم عابران پیاده

  • بی توجهی به خط کشی عابر پیاده
  • استفاده نکردن از پل عابر پیاده
  • بی توجهی به چراغ قرمز خیابان
  • ورود ناگهانی به سواره رو

عوامل مؤثر در وقوع سانحه

  • بی توجهی رانندگان
  • اشتباهات عابران پیاده
  • ایراد‌های ایمنی خیابان‌ها و تقاطع‌ها
  • پایین بودن سطح ایمنی خودرو‌ها

خطر گرگ و میش

سفر‌های شبانه یکی از عوامل خطرساز برای عابران پیاده است. هوای گرگ ومیش و اولین و آخرین ساعات تاریکی، عابران پیاده را بیشتر در معرض خطر برخورد قرار می‌دهد. زیرا در این زمان دید راننده وسیله نقلیه کمتر است.

حواسمان به کودکان باشد

کودکان نیاز فطری به حرکت، دویدن و پریدن دارند و این حرکات غریزی و فطری، خطر بالقوه تصادف را در ترافیک برای آن‌ها افزایش می‌دهد. واجب است به برخی نکات توجه ویژه داشته باشیم:

  • کودکان به نسبت بزرگ سالان، توانایی تشخیص فاصله و سرعت را ندارند.
  • به علت ترس ناگهانی و وحشت، حتی هنگامی که کودکان به اطراف خود توجه می‌کنند، نمی‌توانند واکنش مناسبی داشته باشند.
  • کودکان تا پیش از سن شانزده سالگی توانایی تغییر میدان دید نزدیک به دور را به صورت کامل ندارند.
  • بیشتر کودکان متوجه مشکل دید راننده به علت کوتاهی قدشان نیستند، به خصوص هنگام خروج از پشت ماشینی که پارک شده است.
  • خیابان‌های ایمن‌تر را برای آموزش کودکان انتخاب کنید.
  • بهترین زمان آموزش‌های ترافیکی تا پیش از ۱۰ سالگی است. به عنوان نمونه به آن‌ها یادآور شوید:
  • شب‌ها لباس روشن بپوشند.
  • آن‌ها را با مفهوم علائم و تابلو‌ها آشنا کنید.
  • بهتر است آموزش‌ها در قالب بازی باشد. به عنوان نمونه، با یک ماشین اسباب بازی خیابان و خطراتش را فضاسازی کنید.
  • کودکان را با نقاط کور و رفتار‌های خطرناک آشنا کنید.
  • فراموش نکنید که پدر و مادر اولین و بهترین معلم فرزندان هستند و از رفتار‌های آن‌ها الگوبرداری می‌شود.

قابل توجه عابران پیاده

برابر ماده ۲۶ قانون جرائم راهنمایی ورانندگی، در راه‌هایی که برای عبور عابران پیاده، علائم، تجهیزات و مسیر‌های ویژه اختصاص داده شده است، عابران مکلف اند هنگام عبور از عرض یا طول سواره رو باتوجه به علائم راهنمایی ورانندگی نصب شده در محل، از نقاط خط کشی شده، گذرگاه‌های غیرهم سطح و مسیر‌های ویژه استفاده کنند. هرگاه عابران به این تکلیف عمل نکنند، درصورت تصادف با وسیله نقلیه، راننده مشروط به اینکه همه مقررات را رعایت کرده باشد و قادر به کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارت مادی و بدنی نباشد، مسئولیتی نخواهد داشت.

دو اشتباه رایج هنگام عبور از خط عابر پیاده

۱- عبور مورب از خط عابر پیاده
کاهش زمان عبور از خیابان، خطر سانحه را کاهش می‌دهد و کوتاه‌ترین مسیر برای عبور از خیابان، مسیر مستقیم است. عبور مورب از روی خطوط عابر پیاده احتمال تصادف را افزایش می‌دهد. زیرا زمان بیشتری در خیابان خواهید بود.

۲- عبور از کنار خط عابر پیاده
برخی عابران دقت کافی را هنگام عبور از خط عابر پیاده ندارند و به جای عبور از روی آن، از کنار آن عبور می‌کنند.

عوامل خطرساز برای عابران پیاده

۱- راننده وسیله نقلیه
سرعت وسایل نقلیه، تمرکزنداشتن راننده، رفتار‌های غیرایمن و...

۲- زیرساخت‌ها
ایمن نبودن محل عبور عابر پیاده، دردسترس نبودن تقاطع ها، نبود روشنایی در راه ها، کمبود و نبودعلائم راهنمایی و...

۳- عابر پیاده
عبور از مکان‌های نامناسب، عبور از موانع، رنگ تیره لباس، عوامل برهم زننده تمرکز، تجهیزات همراه و ...

فوری و فوتی

  • پیش از خط عابر پیاده توقف کنید.
  • از سبقت گرفتن در نزدیکی خطوط عابر پیاده پرهیز کنید.
  • سرعت مجاز را در هر خیابان فراموش نکنید.
  • هنگام گردش در تقاطع ها، مراقب عابران باشید.

سواره از پیاده خبر ندارد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->